Главная страница
Медицина
Экономика
Финансы
Биология
Сельское хозяйство
Ветеринария
Юриспруденция
Право
Языки
Языкознание
Философия
Логика
Этика
Религия
Политология
Социология
История
Информатика
Физика
Математика
Вычислительная техника
Культура
Промышленность
Энергетика
Искусство
Химия
Связь
Электротехника
Автоматика
Геология
Экология
Начальные классы
Доп
Строительство
образование
Механика
Воспитательная работа
Русский язык и литература
Дошкольное образование
Классному руководителю
Другое
Иностранные языки
Физкультура
Казахский язык и лит
География
Технология
Школьному психологу
Логопедия
Директору, завучу
Языки народов РФ
ИЗО, МХК
Музыка
Астрономия
ОБЖ
Обществознание
Социальному педагогу

Учебнометодическое пособие Нижний Новгород 2006 ббк 81. 2 Англ. Д20 м19


Скачать 380.5 Kb.
НазваниеУчебнометодическое пособие Нижний Новгород 2006 ббк 81. 2 Англ. Д20 м19
АнкорEnglish for Designers.doc
Дата13.02.2018
Размер380.5 Kb.
Формат файлаdoc
Имя файлаEnglish for Designers.doc
ТипУчебно-методическое пособие
#15501
страница1 из 7
  1   2   3   4   5   6   7


Федеральное агентство по образованию

ГОУ ВПО «Волжский государственный инженерно-педагогический университет»

Даричева М.В., Малинина И.А.

ENGLISH FOR DESIGNERS
Учебно-методическое пособие

Нижний Новгород

2006
ББК 81.2 Англ.

Д-20

М-19

Даричева М.В., Малинина И.А. English for Designers: Учебно-методическое пособие. – Н.Новгород: ВГИПУ, 2006 –108с

Рецензенты:

Красикова О.Г. – кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой иностранных языков Волжского государственного инженерно-педагогического университета

Шкунова В.К. – кандидат педагогических наук, доцент, заместитель заведующего кафедрой иностранных языков Волжского государственного инженерно-педагогического университета


Пособие состоит из текстов, освещающих различные аспекты темы «Дизайн», тренировочных лексических, лексико-грамматических упражнений и коммуникативных заданий. Данная разработка имеет практическую и профессиональную направленность.

Учебно-методическое пособие предназначено для студентов очного отделения профессионально-педагогического института, обучающихся по специальности «Дизайн интерьера».

© Даричева М.В., 2006

© Малинина И.А., 2006

© ВГИПУ, 2006

Введение
Предлагаемое учебно-методическое пособие содержит систематизированный минимум языкового материала по теме «Дизайн». Пособие включает в себя тексты, учебный словарь, разнообразные лексические, лексико-грамматические и грамматические упражнения, способствующие усвоению материала, и творческие задания, помогающие осуществить контроль над степенью усвоения.

Данное учебное пособие направленно также на совершенствование навыков чтения. К текстам прилагаются задания для проверки понимания прочитанного, упражнения на усвоение и расширение словарного запаса обучаемых, речевые задания, служащие активизации изучаемых лексических явлений.

VOCABULARY
Read and learn the following words:
design – 1) замысел, план; Syn: plan, project; 2) чертеж, эскиз, набросок; рисунок, узор; Syn: delineation; 3) модель, шаблон; лежащая в основе схема; композиция; 4) дизайн; school of design — школа дизайна

to design – 1)проектировать; конструировать to design a building — спроектировать здание; 2) делать эскизы, наброски; создавать узоры; Syn: to sketch , to delineate, to draw

to delineate – 1) набрасывать, чертить, намечать; 2) схематически изображать (то, что должно быть создано); делать набросок

to sketch – рисовать эскиз, делать набросок

to draw – чертить, рисовать (карандашом), набрасывать рисунок

to create – 1) порождать, производить, создавать, творить; Syn: to originate, to produce, to design, to make; б) задумывать (создание чего-л.), проектировать, разрабатывать; Syn: design

designer – 1) конструктор, проектировщик; Syn: planner; 2) чертежник; Syn: draftsman, draughtsman 4) рисовальщик; Syn: artist; 5) модельер, дизайнер; fashiondesigner — художник-модельер, designerclothes — одежда от известного дизайнера, стильная одежда 6) дизайнер; interiordesignerдизайнер по интерьеру

decorator – 1) дизайнер, оформитель; aninteriordecorator — дизайнер по интерьеру 2) мастер по внутренней отделке помещений (штукатур, маляр, обойщик и т. п.)

to decorate – украшать, отделывать

decorated – декорированный, украшенный Syn: embellished

decoration – 1) украшение; убранство; 2) наружная и внутренняя отделка, украшение дома

décor – 1) театральные декорации, художественное оформление (спектакля); 2) а) проектирование интерьеров помещений, дизайн б) оформление выставок

decorative – декоративный; Syn: ornamental

ornamental – декоративный, служащий украшением, орнаментальный

decorative artдекоративное искусство

artist – художник; Syn: creator, designer, painter, stylist

painter – 1) живописец, художник; landscape painter — пейзажист; Syn: artist 2) маляр; Syn: decorator, paper-hanger

stylist – 1) стилист (о писателе, музыканте); 2) модельер (создающий одежду, прически); 3) дизайнер, специалист по интерьеру

master of style – стилист

creator – 1) творец, создатель; автор; 2) дизайнер, создатель костюмов

draughtsman, draftsman – чертежник; рисовальщик

architect – 1) архитектор, зодчий; 2) создатель, автор, творец

architectural – архитектурный

architectonic – 1) архитектурный; 2) конструктивный
WORK ON THE VOCABULARY

I.

1. Match the translation:

1) to design a) рисовать (карандашом)

2) to delineate b) проектировать

3) to sketch c) создавать

4) to draw d) украшать

5) to create e) чертить, набрасывать

6) to decorate f) рисовать эскиз
2. Fill in the gaps with the verbs in the appropriate form. Some of the verbs can be used twice: to design, to delineate, to sketch, to draw, to create, to decorate. Then make up your own sentences with these verbs.

1) Some people believe that God … the world.

2) Who … the Sydney Opera House?

3) It took him a few days to … the design drawing of the shopping centre.

4) This building … by a famous architect.

5) At Christmas we … the living rooms with coloured paper and lights.

6) The assignment at the lesson was to … a horse in motion.

7) He decided not to draw the picture but to … that landscape.

8) That outstanding artist managed to … a real masterpiece of art.

9) We made up our mind to … the bedroom with blue paint and a gold paper.
3. Match the verbs with their definitions:

1) to design a) to make a picture of something with a pen or pencil

2) to delineate b) to make a quickly-made simple drawing

3) to sketch c) to work out the structure or form of something

4) to draw d) to make more attractive by adding some ornament

5) to create e) to produce something new

6) to decorate f) to show by drawing
II.

1. Match the translation:

1) designer a) создатель

2) decorator b) живописец

3) artist c) стилист

4) painter d) проектировщик, конструктор

5) stylist e) художник

6) creator f) архитектор

7) draftsman g) оформитель

8) architect h) чертежник

2. Match the nouns with their definitions:

1) designer a) he is qualified to design and supervise the construction of buildings

2) interior decorator b) he plans and chooses the colours, furnishing for the inside of a room or a house

3) artist c) he makes drawings of equipment, machinery, or buildings

4) painter d) he makes plans or patterns from which things are made

5) stylist e) he produces works of art such as paintings or sculpture

6) creator f) he produces something new, originates

7) draftsman g) he acts with great attention to the particular style

8) architect h) he paints pictures
3. Make up your own sentences with these nouns.
III.

1. Match the translation:

1) design a) создание. творение

2) decoration b) украшение, орнамент

3) décor c) рисунок, сделанный ручкой, карандашом или мелком

4) drawing d) стиль, манера

5) painting e) чертеж, набросок

6) sketch f) убранство, украшение дома

7) creation g) живопись, картина

8) ornament h) замысел, план; дизайн

9) style i) эскиз

10) architecture j) проектирование интерьеров помещений; оформление

11) delineation k) архитектура


2. Match the nouns with their definitions:

1) architecture a) something brought into existence

2) decoration b) a quick rough drawing

3) décor c) the style in which a building is designed and built

4) drawing d) the way in which something is done

5) painting e) a picture produced by using paint

6) sketch f) an addition that makes something more attractive

7) creation g) a picture or plan made by means of lines on a surface

8) style h) a style of interior decoration and furnishings in a room or house.
3. Fill in the gaps with the following nouns: sketches, paintings, drawings, architecture, design, style, décor, decoration, creation.

1) In St. Petersburg tourists always admire the classical style of … .

2) The success of this car shows the importance of good … in helping to sell product.

3) It’s very pleasant to make Christmas … of your apartments.

4) It’s a good restaurant but I don’t like the … there.

5) The experts presented the paintings in the … of Picasso.

6) The artist made a few … of the landscape.

7) The teacher showed us Rembrandt’s … for his paintings.

8) The … of this writer produced a great impression on the public.

9) I’ve always admired Monet’s early … .

4. Make up your own sentences with the nouns from ex.1.
IV.

1. Match the adjectives with their synonyms:

1) architectonic a) ornamental

2) creative b) fashionable, smart

3) stylish c) constructive

4) decorative d) tasteful, aesthetic

5) artistic e) imaginative, ingenious

6) decorated f) embellished
2. Fill in the gaps with the following adjectives: creative, inventive, constructive, decorated, decorative, ornamental, stylish. In some of the sentences two variants are possible.

1) This … interior designer realizes interesting ideas in his design projects.

2) The … streets looked wonderfully and everybody felt New Years’ Day was coming.

3) They were not able to accept his … criticism towards their architectural plans.

4) The last collection of that … fashion designer left an unforgettable impression with the public.

5) The young man is considered to be a very … musician.

6) My mother is fond of … art very much.

7) His … designs for the new college building impressed the customers greatly.

8) The photograph of her grandparents in a(n) … frame stood on the dressing table.
3. Make up your own sentences with the adjectives from ex.1.

PART I

TEXT 1
1. Read the text.
Where are you right now? At home, university, a friend’s house, a cyber cafe? Look around, what do you see? You see walls, floors, ceilings and furniture. At first glance it appears typical of interior space and your activities continue. Do you realize that you evaluate your surroundings and react to them? A positive reaction goes unnoticed. A negative reaction can affect your mood, health and interpersonal relations. The physical environment affects the occupants. It’s not just walls, floors, colors and furniture, it’s an environment that is created through design.

Interior design studies the relationship between physical space and its occupants. At first glance it might appear negligible, but think of places you like. Certain restaurants, stores, rooms in your house or even the work place and ask why? Typically it is due to the design of the space. Design elements work together in creating an environment that solicits response.

An interior designer learns to understand the design process and its application in daily life. This is an area in which we are all participants beginning from the colors in our nursery. What should be recommended? Shape the environment and thus, you will change the future.
surroundings, environment - окружение, среда

to evaluate - оценивать

negligible - незначительный, ничтожный

to solicit - просить

response - отклик, отзыв

application - применение

2. Find the English equivalents in the text:

на первый взгляд, настроение, процесс создания дизайна, формовать (придавать форму, вид), элементы дизайна, создание окружающей среды, негативная реакция, межличностные отношения, казаться типичным, влиять, физическое пространство, реагировать.
3. Find the synonyms in the text:

to attract no attention, to influence, to go on, to understand, to be fond of, thanks to, to seem, a shop, a children’s room, to start, to alter, to advise, to model.
4. Explain in English:

a cyber cafe, interior space, activities, occupants, daily, participants, to go unnoticed.
5. Answer the questions:

1). What affects us greater: positive or negative reaction to the environment?

2). What does interior design study?

3). Why do we like some places?

4). What must an interior designer know?

5). What should you do if you want to change your future?
6. Choose the most suitable title to the text and explain why:

1). The role of interior design in our life.

2). The influence of interior design on our life.

3). The purpose of studying the interior design.

TEXT 2





  1. Read the text.

The History of Interior Design


In the modern world, human life activities are played out in interior spaces. We may love being out-of-doors for the sense of open air and sky, for the escape it offers from life inside enclosure, but the very joy of being outside reflects the reality that so much of life is spent inside.

Buildings and their interiors are planned to serve the purposes and styles from the times of their origins, but they exert their influence on the activities and lives that they house as long as they continue to be used.
  1   2   3   4   5   6   7
написать администратору сайта