Главная страница
Медицина
Экономика
Финансы
Биология
Сельское хозяйство
Ветеринария
Юриспруденция
Право
Языки
Языкознание
Философия
Логика
Этика
Религия
Социология
Политология
История
Информатика
Физика
Вычислительная техника
Математика
Искусство
Культура
Энергетика
Промышленность
Химия
Связь
Электротехника
Автоматика
Геология
Экология
Строительство
Механика
Начальные классы
Доп
образование
Воспитательная работа
Русский язык и литература
Классному руководителю
Другое
Дошкольное образование
Казахский язык и лит
Физкультура
Школьному психологу
Технология
География
Директору, завучу
Иностранные языки
Астрономия
Музыка
ОБЖ
Социальному педагогу
Логопедия
Обществознание

Англ язык 1 курс 1 сессия. Методические указания и задания к контрольной работе 1 для студентов I курса


НазваниеМетодические указания и задания к контрольной работе 1 для студентов I курса
АнкорАнгл язык 1 курс 1 сессия.doc
Дата10.05.2017
Размер376 Kb.
Формат файлаdoc
Имя файлаАнгл язык 1 курс 1 сессия.doc
ТипМетодические указания
#7409
страница4 из 5
1   2   3   4   5

10. Выпишите из абзаца №1 все имена существительные в форме множественного числа и преобразуйте их в единственное.
11. Выпишите из текста все имена прилагательные и преобразуйте их в сравнительную и превосходную степени сравнения.
Вариант 4

1. Образуйте множественное число следующих существительных:

field, baby, woman, glass, ox, hamster, house, toe.
2. Образуйте степени сравнения следующих прилагательных и наречий:

well, impatient, uncomfortable, tall, bad, fast, attentive, healthy.
3. Переведите предложения на русский язык.

1) The more you study, the smarter you will become.

2) Helen is the most wonderful person in the whole group.

3) A snail is slower than the tortoise.

4) This is the greatest problem she has ever had.

5) Chemistry is as difficult for him as physics.
4. Заполните пропуски глаголами tobeили tohave в соответствующей форме (по смыслу). Переведите предложения на русский язык.

1) Now his parents … a comfortable flat.

2) There … two terms in the academic year.

3) My elder brother … an electrical engineer.

4) Students … the longest holidays in summer.

5) I … proud of my parents.

6) These … her children.
5. Откройте скобки, поставив глагол в нужное время группы Indefinite (Simple). Переведите предложения на русский язык.

1) They (to show) us a new film tomorrow.

2) Yablochkov (to invent) the electric lamp.

3) The accident (to happen) last Sunday afternoon.

4) Next year I (to graduate from) the Academy.

5) She (to be) always busy.

6) I (to have) a birthday party next Sunday.
6. Переведите текст на русский язык.
Alexander Fleming

(1881 – 1955)

Alexander Fleming came from a Scottish family of farmers. He was born on August 1881, at Lochfield, the youngest of eight children.

He did his research work at St. Mary’s Hospital under Sir Almroth Wright, pioneer of vaccine therapy, and became interested in bacterial action and antibacterial drugs. After military service, during which he was able to make further studies of the problems of infection and use of antiseptics, Fleming returned to laboratory work. He was interested in antibacterial substances which would be nontoxic to animal tissues.

The first fruit of his search was the discovery of the lysozyme. His epochal discovery in 1928, of the antibacterial powers of the mould from which penicillin is derived was a great triumph.

He found that a liquid mould culture, which he named penicillin, prevented growth of staphylococci.

He died on the 11th of March, 1955 in London, and was buried in St. Paul’s Cathedral. He is known as the “Father of antibiotics”.


7. Ответьте на следующие вопросы:

1) When and where was Alexander Fleming born?

2) What was the first fruit of his research work?

3) What discovery made him famous?
8. В одну колонку выпишите из текста “Alexander Fleming” даты, в другую – события, им соответствующие.
9. Переведите текст на русский язык.

Christmas tree lights

In 1917, when Albert Sadacca was 15 years old, there was a terrible fire in New York City, it had been caused by a Christmas tree catching fire, for in those days Christmas trees were still lit by placing candles on the branches.

Now it just so happened that Albert’s family, who had come from Spain, had a novelty business selling wicker cages with imitation birds in them that lit up.

Albert suggested to his parents that they begin making electric lights for Christmas trees. They had lots of bulbs on hand, and it would be much safer than using candles.

The Sadaccas thought Albert had a good idea, but only one hundred strings of electric Christmas tree lights sold in the first year.

After Albert thought of painting the bulbs red, green, and other colors instead of using plain glass, business picked up sharply.

As a matter of fact, Albert Sadacca became the head of a multi – million dollar company.
10. Выпишите из абзаца №1 все имена существительные в форме множественного числа и преобразуйте их в единственное.
11. Выпишите из текста все имена прилагательные и преобразуйте их в сравнительную и превосходную степени сравнения.


Вариант 5

1. Образуйте множественное число следующих существительных:

turtle, paw, foot, knife, key, course, cross, man.
2. Образуйте степени сравнения следующих прилагательных и наречий:

heavy, small, romantic, far, brave, attractive, little, old.
3. Переведите предложения на русский язык.

1) The Volga is one of the longest rivers in the world.

2) Happiness is more important than money.

3) She is as pretty as her mother.

4) Flying is much faster than traveling by car.

5) The more electricity you use, the higher your bill will be.
4. Заполните пропуски глаголами tobeили tohaveв соответствующей форме (по смыслу). Переведите предложения на русский язык.

1) My mother … 45 years old.

2) He … the most reliable person in the world.

3) Mary … three children.

4) This Academy …a lot of lecture halls.

5) I … the latest news.

6) She … a well-paid job.
5. Откройте скобки, поставив глагол в нужное время группы Indefinite (Simple). Переведите предложения на русский язык.

1) It often (to rain) in autumn.

2) I (to do) it tomorrow, I promise.

3) Yesterday I (to have) a strange dream.

4) Mozart (to live) from 1756 to 1791.

5) We often (to see) some friends on weekends.

6) In 1712 Peter the Great (to move) the capital to St. Petersburg.
6. Переведите текст на русский язык.
William Shakespeare

(1564-1616)

William Shakespeare, English literature’s most famous playwright and poet was born on April 23, 1564 in the Warwickshire town of Stratford-upon-Avon. He was educated at the local grammar school and in 1582 he married Anne Hathaway, the daughter of a local farmer.

Around 1585, Shakespeare left Stratford and moved to London where he began his career in the theatre. Little is known about this period in his life, but by 1595 he was certainly well established both as an actor and a popular playwright.

His early plays were so popular in fact that, by the mid-1590s, writing had become Shakespeare’s main occupation.

During the next twenty years he wrote over thirty full-length plays including the world-famous comedies, histories, tragedies and romances. William Shakespeare’s best-known plays include: (histories) Julius Caesar, Henry V(1594-1600), (comedies) As You Like It, Twelfth Night (1598-1601), (tragedies) King Lear, Hamlet, Othello, Macbeth (1601-1608), (late romances) The Winter’s Tale, The Tempest (1608-1611).Eventually he retired to Stratford in 1611 as a rich and famous man. Shakespeare wrote 37 plays, 2 poems and 154 sonnets.
7. Ответьте на следующие вопросы:

1) Where and when was William Shakespeare born?

2) Where was he educated?

3) How many plays did he write?
8. В одну колонку выпишите из текста “William Shakespeare” даты, в другую – события, им соответствующие.
9. Переведите текст на русский язык.

Pocket calculator

For thousands of years people have been able to perform simple mathematical functions with the help of machines. The abacus, which consists of movable beads strung on wires, has been around since ancient Egyptian times.

The slide rule was invented in the 17th century, as was a digital calculating machine that could perform only addition. But the invention of the transistor and its use in integrated circuits made possible much smaller, faster, and more powerful machines.

In 1971 Texas Instruments introduced the first electronic calculator. It was portable but not small enough to be a pocket calculator. With the continual miniaturization of solid – state electronic components, later calculators were much smaller. Some, today, are the size of credit cards and can fit inside wallets.

Many pocket calculators now come with more advanced features, such as the ability to store numbers in memory and the ability to perform exponential and trigonometric functions.

10. Выпишите из абзаца №1 все имена существительные в форме множественного числа и преобразуйте их в единственное.
11. Выпишите из текста все имена прилагательные в сравнительной и превосходной степенях сравнения и преобразуйте их в положительную.

Приложение

Таблица основных нестандартных глаголов

Infinitive

Неопределенная форма

Past Indefinite (Simple)

Простое прошедшее

время

Past Participle

Причастие прошедшего

времени (причастие II)

to arise – возникать

to be – быть

to bear – носить, плодоносить

to become – становиться

to begin – начинать

to break – ломать

to bring – приносить

to build – строить

can – могу, умею

to choose – выбирать

to cost – стоить

to cut – резать, рубить

to deal – иметь дело

to do – делать

to draw – тащить; рисовать

to drive – везти; управлять

to eat – есть

to fall – падать

to feed – кормить

to feel – чувствовать

to fight – сражаться

to find – находить

to freeze – замерзать, замораживать

to get – доставать

to give – давать

to go – ходить

to grow – расти

to have – иметь

to hear – слышать

to hold – держать, удерживать

to keep – содержать, держать

to know – знать

to lay – класть, положить

arose

was, were

bore
became

began

broke

brought

built

could

chose

cost

cut

dealt

did

drew
drove
ate

fell

fed

felt

fought

found

froze
got

gave

went

grew

had

heard

held
kept
knew

laid

arisen

been

born
become

begun

broken

brought

built

------

chosen

cost

cut

dealt

done

drawn
driven
eaten

fallen

fed

felt

fought

found

frozen
got

given

gone

grown

had

heard

held
kept
known

laid




Infinitive

Неопределенная форма

Past Indefinite (Simple)

Простое прошедшее

время

Past Participle

Причастие прошедшего

времени (причастие II)

to lead – вести, руководить

to learn – учить, учиться
to leave – оставлять

to let – позволять

to lie – лежать

to lose – терять

to make – делать

may – можно

to mean – означать

to meet – встречать

must – должен

to overcome – побороть, преодолеть

to pay – платить

to put – класть, ставить

to read – читать

to ring – звонить

to rise – подняться

to run – бежать, течь; работать (о машине)

to saw – пилить
to say – сказать

to see – видеть

to send – посылать

to set – устанавливать

to show – показывать

to sink – тонуть; впитывать

to sit – сидеть

to sow – (по) сеять
to speak – говорить

to split – расщепить (ся)

to spread – распространить (ся)

to stand – стоять

to take – брать

to teach - учить

led
learnt

learned

left

let

lay

lost

made

might

meant

met

----------

overcame
paid

put

read

rang

rose

ran
sawed
said

saw

sent

set

showed

sank
sat

sowed
spoke

split

spread
stood

took

taught

led
learnt

learned

left

let

lain

lost

made

---------

meant

met

----------

overcome
paid

put

read

rung

risen

run
sawn

sawed

said

seen

sent

set

shown

sunk
sat

sowed

sown

spoken

split

spread
stood

taken

taught




Infinitive

Неопределенная форма

Past Indefinite (Simple)

Простое прошедшее

время

Past Participle

Причастие прошедшего

времени (причастие II)

to tell – рассказать

to think – думать

to understand – понимать

to wear – носить, изнашивать (ся)

to withstand - противостоять

to write - писать

told

thought

understood

wore
withstood
wrote

told

thought

understood

worn
withstood
written


Условные сокращения

a– adjective --- имя прилагательное

adv – adverb --- наречие

cj – conjunction --- союз

prep – preposition --- предлог

inf – infinitive --- инфинитив

n– noun --- имя существительное

num– numeral --- числительное

pl– plural --- множественное

p.p. – past participle --- причастие прошедшего времени

pres. p. – present participle --- причастие настоящего времени

pron– pronoun --- местоимение

sing– singular --- единственное число

v– verb --- глагол
Транслитерация русских имен.

Транслитерация русских имен, т.е. передача их буквами английского языка, может вызвать у вас затруднения. Руководствуйтесь приведенными ниже соответствиями:

Русские буквы Английские буквы

е, ё ---------- e, yo (Semyenov)

ж ------------------ zh (Zhukov)

з ------------------ z или s (Vosnesenskiy, Kuzmin)

й ------------------ ei, iy или ai (Chaikovsky)

х ------------------ kh или h (Khruschov)

ц ------------------ ts (Tsokov)

ч ------------------ ch (Chekhov)

ш ------------------ sh (Shukshin)

щ ------------------ sch (Khruschov)

ы ------------------ y (Bykov)

ь ------------------ ’ (Belen’kiy)

ю ------------------ iu или yu (Yurkin)

Работа со словарем

Словарь, как правило, состоит из заглавных слов и словарных статей.

Заглавное слово – это выделенное жирным шрифтом слово, значение которого объяснено и часто иллюстрировано примерами.

Все заглавные слова расположены в алфавитном порядке и имеют указание, какой частью речи они являются.

Словарная статья – это мини – текст, содержащий определенные сведения о заглавном слове.

Объем словарной статьи зависит от того, сколько значений имеет заглавное слово.

В словаре может быть слово, значение которого передается одним русским словом

algebra – алгебра

В словарной статье приводятся все основные значения заглавного слова, а также отражается возможность использования его в функции разных частей речи. Ср.:

House n дом и to house v вмещать

Большинство слов как в русском, так и в английском языке многозначно, т.е. имеют несколько значений. Ср. caseслучай, судебное дело, ящик, футляр, пациент и т.д., или в русском языке ручка маленькая рука, принадлежность для письма. Устройство для открывания и т.д. Чтобы раскрыть каждое из значений многозначного слова, оно обычно иллюстрируется примерами – предложениями, которые показывают, что выбор конкретного значения многозначного слова зависит от контекста, в котором они встречаются.
1   2   3   4   5
написать администратору сайта